Wednesday 13 March 2024

Thread about my work interview. Edition 1 : Department of Statistics Malaysia!

Assalamualaikum wbt and hai guys.

Actually today is the second day kita berpuasa in tahun 2024. So how fasting? okay or not? puasa penuh ke separuh? 😂 So, I hope that everything will be okay and everyone is doing good. 

Disebabkan aku bosan harini, so why not aku update blog harini after so many year tak update. Dah berhabuk dah blog ni. Last post yang aku update kalau tak silap before last year degree. OMG! 😎

So, yeah. here we go. So sesiapa yang kenal aku, mmg diorang tahu la yang aku ni ambil degree in statistics at UPM and alhamdulillah already got my scroll in 2022 berkat doa my parents, my siblings and endless support from my lecturer and of course my course-mate✌

Actually on that day I received my scroll, that night, I got an email from DoSM. I was offered to attend an online interview yang diadakan pada tarikh yang supposedly I balik Kelantan after my convocation. 

Actually, I'm a little bit nervous sebab this is the first time I got offered an interview at government body. After my intern ended, aku kerja dekat Koperasi Kakitangan UITM as an coop assistant. Grateful enough to have Che Im, Kak Wani and Aimi for guiding me uruskan sales, account, coupon and merchandise. So, bersyukurlah pada tempat kerja pertama anda because they accept you dengan work experiencenya takde, serba serbi tak tahu.

So back to our story, that interview with DoSM💗! 

I decide untuk teruskan interview tu eventhough I rushing kejar bas untuk balik kelantan sebab online interview je. I memang ingatlaa yang interview tu was held on Friday. And for your information, ini cerita tahun 2022 tau. Tak laa baru sangat and lupa jugak nak cakap yang this is an offered as Personel MySTEP E41. 

Pada hari jumaat penuh barakah tu, tepat pkul 11 pagi, aku masuk laa link google meet yang DoSM hantar through invitation email. Masa tu korang boleh imagine tak aku masuk online interview dekat stesen bas 😂 Adehh. Background pulak memang takleh nak cite laa sebab sesak orang kat situ. Hectic nokk. After tunggu dalam 30 minit cemtu turn aku pulak sebab before aku masuk iv tu, ada org lain yang iv jugak on the same time as I. 

Basically, masa iv tu ada 5 orang interviewer which is an officer/ statisticians from MBLS Department. Aku tak nak cerita panjang pasal iv tu, and aku shortkan kepada 6 soalan yang diorang tanya masa iv which is:

1. Introduction of yourself.
Masa ni, just do the introduction macam nama, umur, tempat tinggal kat mana, study apa masa degree dulu and work experience (kalau ada). Disebabkan aku kerja as coop assistant on that time,so aku cerita laa apa yang aku buat.

2. What I learn during my degree.
So, just cerita laa apa yang korang belajar masa degree. Subjek yang korang minat ke. Kalau aku, mmg aku just cerita pasal spesifik subjek yang aku minat which is Bayes Method, Regression Analysis and Sampling. Boleh cerita sebab minat. Just nak nasihatkan, korang cerita benda yang korang betul2 tahu je. Kalau just tahu sikit2, sama ada lupakan atau just cakap yang ni je saya tahu and I will learnt it again. 

3. My Final Year Project (FYP).
Disebabkan takde pengalaman on statistics area, so diorang tanya pasal FYP. Make sure korang boleh cerita laa FYP yang korang buat masa degree dulu. Dari method/kaedah sampailaa apa yang korang dapat last2. 

4. My project during Intern. 
Ni sama jugak macam FYP tadi. Make sure boleh cerita dari A sampai Z 👌

5. Resume.
Actually, interviewer banyak tanya pasal apa yang ada dalam resume. Nak bagi contoh, aku pergi letak apa yang aku expert in which is LaTeX. Diorg pun tanya laa apa yang best pasal LaTeX ni. Apa beza dia dengan Microsoft Word apa semua. Just make sure apa yang korang letak dalam resume tu mmg korang betul2 tahu laa.

6. Willingness to relocate.
Disebabkan MBLS ni terletak dekat Putrajaya, so diorang tanya la, boleh ke kamu ni pindah putrajaya atau berulang-alik ke Putrajaya. Naik apa hari2 nak ke kerja. Haaa, macam tu je laa.

Masa dalam iv jugak, diorang akan briefing la pasal MySTEP ni apa. Gaji berapa. Bila dah masuk sini, apa yang korang akan buat. Involve dalam apa. Macam aku, aku diletakkan dalam projek. So dalam offer letter memang diorang siap2 letak kau ni under apa. 

Jadi Alia ni dapat ke tak kerja ni?

Alhamdulillah, I got it. They sent the offer letter dalam masa seminggu cemtu after iv. Tarikh lapor diri pulak seminggu lepas dapat offer letter tu. So bermula laa drama air mata sebab dah tak duduk Kelantan dah. Dah tak boleh tidur bawah ketiak mak dah.

So, that interviewer yang iv aku tadi dah officially jadi my office-mate yang aku still contact sampai sekarang. Thanks to Encik Akmal, Encik Radziq, Encik Afif, Aisyah and Liza, finally I got my first job as an government slave. HAHAHA. 

So, nak aku sambung cerita pasal my work experience kat sini tak?

Kalau nak, just comment everything and drop here. I will reply satu2.

p/s: and if korang nak jadi PMS can try contact with their officer. Insyaallah ada. Actually if korang nak tahu, aku tak mintak pun nak jadi PMS kat MBLS, DoSM 😂 Tapi aku pernah laa mintak dekat bahagian lain kat DoSM. Bahagian lain yang aku mintak tu tak dapat. Rupanya rezeki kat MBLS. 

No comments:

Post a Comment

Kindly comment here for improvement & jangan lupa follow semua socmed aku tau. Sayang korang ><

COPYRIGHT by AliaAhmad